Slut med galdestensmerter!

Forum for personer der har eller har haft galdesten eller er interesseret i emnet. Her kan man dele erfaringer, gode råd og advarsler, beskrivelser af egne oplevelser, links til viden om galdesten og operationer.

Det er også velkomment at kommentere mine artikler om emnet.
Post Reply
aldebaran
Hyperaktiv

Slut med galdestensmerter!

Post by aldebaran »

Opråb!!!,

Jeg forstår ikke hvorfor alle er så vilde med at få fjernet galdeblæren, hvis det ikke er nødvendigt af andre grunde end galdesten.

For lidt over tre år siden var jeg ved at dø på grund af betændelse i galdeblæren og jeg fik opereret en galdesten ud af galdegangen, med kikkert-metoden. Selv om lægerne tiggede, truede og bad, ville jeg ikke have min galdeblære fjernet. Jeg ville se på andre muligheder først og ikke bare skære noget væk, som naturen havde opfundet og finpudset i løbet af hundredetusind års udvikling af menneske-kroppen.

Derfor gik jeg på internettet med min mobil, fra hospitalet, og fandt flere artikler, nogle af dem fra "ugeskrift for læger", som fortalte at der var lige så mange komplikationer ved en galdestenoperation, som ved at beholde blæren. Nogle af dem der blev opereret døde på grund af infektioner og læge-sjusk. Det fortalte jeg lægerne og så fik jeg fred :roll: .

Jeg fandt også en masse informationer om helsekost, som påvirker galdesten, som er de metoder jeg bruger til at holde mig frisk.

Jeg lever nu helt uden problemer med galdesten og er lige blevet testet af min læge, som nødtvungent måtte indrømme at min lever fungerer bedre end de fleste med min alder og statur. Jeg er småfed. BMI= 32 (178/102) gæt selv hvad der er hvad ;-)

Jeg har nogle faste ting som er en del af min plan.
  • Jeg drikker mindst 1-2 dl grapejuice hver dag, da de opløser/blødgør galdesten
  • Magnesium(Maplet) ca en hver dag (har stribevis af gavnlige virkninger) se mere om magnesium her.
  • Prøver at spise kinaradise eller almindelige radiser, når jeg laver grønt-salat (1-2 gange/uge), da de opløser/blødgør galdesten.
  • Prøver ikke på at tabe mig hurtigt, da slankekure giver galdestenanfald, er usunde og giver vægtforøgelse bagefter. se mere om slankekure her.
  • Jeg er fysisk aktiv, cykling og lidt løb, så min kondi er rimelig god. ;)
Lige efter jeg begyndte på denne langtidskur, var der nogle klumper der skulle ud, men det kom de også, med moderat ubehag og jeg har ikke haft problemer siden.

Efter et års tid blev jeg tjekket med ultralyd og de kunne næsten ikke se nogle sten tilbage.

Ideen om at tage en udrensning en gang hvert år er, set med mine øjne tåbelig. Hvorfor gå rundt og samle på galdesten, for så en gang i mellem at have det ad helvede til, når de skal ud? Det er da meget mere fornuftigt at lade være med at danne galdesten og så have det godt hele tiden. Ligesom mig. :-D

Hvis du bliver aktiv bruger, her i forum, kan du læse mine artikler om galdesten og andet, i den interne forum-gruppe "Læs artiklerne her".

Det var bare det jeg ville sige hej.

Anders.
Aldebaran ! Me wanna go home...
aldebaran
Hyperaktiv

Re: Slut med galdestensmerter!

Post by aldebaran »

Kære galdestensknusere,

Så fik jeg testet min fine teori i praksis. Mandag fik jeg ondt i vommen og tirsdag måtte gå hjem fra arbejde, fordi jeg var rigtig utilpas og havde den, alt for kendte, trykken i mellemgulvet.

På vejen hjem købte jeg 4 liter grapefrugt-juice og tog straks en slurk direkte fra kartonen... Føj for satan! Det smager som det galde man kaster op, når det går rigtig hedt til.

Da jeg kom hjem, måtte jeg ned og ligge med en varmedunk ved vommen og så prøve at sove fra det hele. Efter et par timer, var jeg oppe igen og tog 3 magnesia, for at få tømt tarmen, men også fordi, det gør kramperne i galdeblæren lidt mildere og beroliger nerverne, så man kan tåle noget mere uden at pive. Til tidlig aftensmad tog jeg en gang sveskegrød uden mælk, så jeg fik noget sukker og smøremiddel til fordøjelsen. I løbet af dagen tvang jeg store slurke g-juice ned, med noget sødt saft lige efter, så jeg kunne holde smagen i munden ud. Ad bad!

Kamillethe blev min trøst, mens jeg så lidt TV, men så var det ned og ligge med varmedunken igen, da det stadig føltes som om jeg havde en oppustet fodbold inde under maveskindet. Jeg fik mast det sidste af en hel liter g-juice ned inden midnat, men måtte give op og tage en raket(1 ibrufen og 1 pamol) som tog toppen af mavesmerterne, så jeg kunne få noget der lignede nattesøvn. Kl. 2:30 var jeg lige ude for at komme af med noget væske, men smerterne var der stadig stærke.

Om morgenen onsdag vågende jeg, da clockradioen startede og til mig store forundring, var jeg blevet frisk igen. Tilbage var fornemmelsen af træthed i maven, som fortalte mig at gårsdagens strabadser var ægte nok.

Jeg ringede så til min boss og sagde at, hvis han var flink imod mig, kunne jeg godt komme på arbejde.

Jeg har haft lidt bobleri i højre side, men ikke noget alvorligt.

Men hvorfor gik det så så galt? Jo, jeg har været uden galdeproblemer i lang tid, så jeg troede at jeg var rask, derfor havde jeg "glemt" at drikke g-juice et par uger. Der var så kommet nye galdesten til og jeg måtte sande, at man ikke kan leve, som jeg gør det, med god og især dårlig mad, uden at beskytte sig. Nu er jeg tilbage på grapefrugt-juice hver dag, for jeg kan godt huske, hvad der sker, hvis jeg lader være. :-(

Se det var et rigtigt eventyr, men fra den virkelige verden.

Mvh.
A.
Aldebaran ! Me wanna go home...
anchri3
Ny bruger

Re: Slut med galdestensmerter!

Post by anchri3 »

Hvor er jeg glad for dit opslag og så er der andre end mig som lever med galdesten. Det er ikke tit man høre om det.

Jeg har nogle andre erfaringer som jeg lige vil tilføje og tage brug af dine gode råd.
Min anbefaling er hvis der opstår genere så drik vand og atter vand med jævne mellemrum og ellers på wc så det skyldes ud. Kloge Åge siger 2 liter om dagen. Regelmæssig kost er ligeledes vigtig og kan mærkes. pas på med store portioner.
Frugt har jeg senere fået gode erfaringer med bland andet ved en mindre sund kost som oftest skyldes ferier.
Derudover motion: I mit tilfælde lettere moderat gang: Gåture elsker det og ellers fitness 2 gange i ugen.
Magnesium: Hvornår på dagen tager du det? Jeg havde i forvejen tænkt det da jeg i forbindelse med træning har haft svært ved at restituere ordentlig og kan være træt. 2 fluer med et smak, da det er et af din råd.
Jeg håber vi ellers kan blive klogere på hinanden i fremtiden. :wave:
Post Reply