Introdution til Autismens oprindelse og SAND-teorien

Her kan man diskutere min og gerne alle andre teorier om autisme/asperger.

Hvis det har interesse, vil jeg udvide med flere menuer og emner, da der, så vidt jeg ved, ikke rigtigt findes et aktivt forum for Autisme og Aspergere på dansk.

Da dette er et åbent forum, kan jeg ikke garantere tavshedspligt fra alle forums medlemmer, så man skal kun fortælle personlige ting her, som alle må vide.
Post Reply
aldebaran
Hyperaktiv

Introdution til Autismens oprindelse og SAND-teorien

Post by aldebaran »

Hej,

Jeg har selv flere ideer til hvordan menneskegruppen autister er opstået og jeg håber at andre vil være med til at løse gåden. Der stadig ingen der har den endelige løsning, så alle bidrag er velkomne.

Selvfølgelig vil jeg starte med min egen favorit, SAND, Short Axon Nervous Design. 8-)
http://alodk.dk/artikler.htm#SAND

Grundideen er, som navnet siger at de nervetråde der sender signaler fra nerve til nerve, axoner(aksoner)-ne, er kortere når man har et nervesystem der er designet (fra naturens hånd) så man har de kendetegn der er defineret som autisme/aspergers syndrom. Bemærk at jeg holder fast i at autisme ikke er en sygdom eller et handikap, men gruppe mennesker, der er kendetegnet ved en særlig genetisk betinget egenart, som kan være både et gode og en plage, for en selv og omgivelserne.

Det har, ifølge mig, flere konsekvenser for hjernen:

1. Nerverne har en dårlig energiforsyning, som gør at de ikke kan arbejde hårdt i lang tid.

2. Nerverne har en tendens til at danne feed-back, så signaler gentages eller holdes i gang af selv-stimulation, i et mindre område af hjernen.

3. De forskellige dele af hjernen snakker ikke så godt sammen, da få nervetråde når udenfor lokalområdet.

4. Koordinationen imellem hjernen og kroppen, er nedsat, da der skal bruges lange nervetråde til motoriske nerver.

5. Sanserne over-reagerer, fordi de signaler der kommer ind til sanseområderne i hjernen, sætter gang i områder der har tendens til selv-sving og feedback, så fortolkningen går i koks, når der kommer for meget ind på en gang.

6. Da de gamle områder af hjernen, som håndterer emotioner(frygt, begær, glæde, og smerte mm.) har dårlig forbindelse med de nye dele af hjernen, der håndterer logik, rummelig sans, planlægning, problemløsning og sprog mm. vil kombinationerne af tænkning og emotioner kaldet følelser, ikke have så mange nerveforbindelser, som i NT-hjerner. En følelse kan for eksempel være jalousi, der er sammensat af emotionen begær og tanken om at man kan eje et andet menneske. Måske er det en fordel at SAND-hjerner ikke har så mange af den slags forstyrrelser.

7. Ja... I kan jo selv læse mere på min hjemmeside.

En anden del af mine ideer om Autisme/Asperger, handler om hvorfor det er opstået i menneskeracens gener, når det, for Autisterne, tydeligvis ikke umiddelbart er en fordel der øger muligheden for at danne par og videreføre racen?

Mit svar er todelt:
A. Mens menneskene levede i forskellige dele af verden, har de hver for sig udviklet forskellige talenter og typer af intelligens, der var tilpasset til det område, hvor de boede. I junglen skulle man kunne finde vej i et område hvor der kun var træer og planter, i Grønland skulle man kunne finde vej, hvor der kun var is så langt øjet rakte. Alt efter de vidt forskellige krav omgivelserne tilbød, udvikles forskellige typer af intelligens og forskellige nerve design. Da den moderne tid kom, begyndte de forskellige menneske-racer at blande sig og nogle af de gener der var udviklet i forskellige områder af verden, kunne ikke fungere i samme krop, uden at have uheldige konsekvenser. En af de konsekvenser er Autisme/Aspeger.
(Denne ide har jeg lånt fra http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 1757836355)

B. Den anden tanke er, at efterhånden som flere og flere mennesker med høj intelligens begyndte at samle sig på universiteter, i Mensa, kunstner-grupper og IT-firmaer, mødtes genpuljer for de forskellige genetiske løsninger på hvordan man udvikler et velfungerende nervesystem. Hvis man tager "A" i betragtning, betyder det at problemet med inkompatible gener bliver yderligere forstærket.

Øh... Det var bare det jeg ville sige 8-) .

Jeg håber at andre kan bruge mine tanker til noget. Om ikke andet, så kunne i selv komme med nogle andre ideer, så vi sammen kunne få løst Autismens gåde.

Mvh.
Anders
Aldebaran ! Me wanna go home...
Nathalia
Godkendt

Re: Introdution til Autismens oprindelse og SAND-teorien

Post by Nathalia »

Må indrømme, at det er alt for kompliceret til mig, alt det der s:

... men hvem siger, at asperger er en fejl? Jeg synes, at det er en personlighed...
I hvert fald på mig (:
Måske er det anderledes hos andre, det ved jeg ikke
~ ja, det var mig, som der skrev det.
aldebaran
Hyperaktiv

Re: Introdution til Autismens oprindelse og SAND-teorien

Post by aldebaran »

Hej Nathalia,

Jeg er selv på vej væk fra ideen om at asperger er en fejl. Min teori er skrevet lige efter at jeg fandt ud af at jeg havde AS og dengang havde jeg læst meget om de negative ting ved AS.

I min teoris navn kalder jeg AS for et "design", fordi jeg betragter AS som en af de måder som mennesket kan være på, noget i stil med en race(selv om det er tabu). Jeg tror at de egenskaber(gener) som giver AS, har været det der har skabt menneskets udvikling væk fra dyrene. I det moderne samfund har de intellektuelle(mest menneskelige/u-dyriske) isoleret sig og derfor er udviklingen løbet løbsk og har skabt mennesker der har "for mange" intellektuelle egenskaber. Det er her Autisme kommer ind i billedet.

Hver gang to mennesker danner par og laver børn, er det et lotteri. De fleste gange kommer der normale, velfungerende mennesker ud af mødet, men når der kommer specielle børn, kan det være alt fra handikappede til genier. En af de variationer der kan ske er AS og sandsynligheden er større, når en eller begge forældre har AS.

Nu vil jeg skrive noget rigtigt forargeligt, så pas på! :lol: Jeg tror at AS er mere almindeligt iblandt intelligente mennesker end hos "de andre" :silent: af den simple grund at de aspergiske egenskaber er de samme som kendetegner intelligente personer, men hos de almindeligt intelligente fungerer de sociale aspekter bedre.

De intellektuelle/autistiske egenskaber bliver hele tiden blandet i nye kombinationer, nogen af dem fungerer godt og andre skaber alle mulige typer problemer. Det er derfor at vi har et Autisme-spektrum. Der er så mange muligheder for hvad der kan gå godt og hvad der kan gå galt, at man ikke kan finde kasser nok til at putte autisterne ned i. :crazy:

Mennesker findes i alle mulige varianter og problemet er, at acceptere at der ikke er nogen som helst faste grænser for hvornår man er det ene eller det andet.

Mvh.
Anders
Aldebaran ! Me wanna go home...
Post Reply