forum.alodk.dk

Forum for emner på min hjemmeside og andet af interesse.
Dato og tid er 21 jul 2018 22:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Hyperaktiv
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg var hos tandlægen i dag og det var lige ved at gå galt.

Ikke fordi min tandlæge ikke er dygtig, næ hun er fantastisk, men midt i nedfiling af en tand, hvor bedøvelsen ikke virkede, lagde assistenten forsigtigt hånden, på min skulder :o ! ! ! ! Jeg skubbede ganske stille hånden væk, selv om jeg var ekstremt utilfreds, inden i. :twisted:

Det var ikke lige de rigtige tidspunkt at forstyrre mig på. Da jeg kom fri af slangerne og vat-tamponerne, spurgte jeg om de vidste noget om "asperger". "Apavabgesburger" eller hvad var det du sagde, lyd svaret. "Næh, hvad var det for noget pjat. Er det en ny sygdom?" Jeg måtte straks benægte og emnet blev droppet.

Kort efter truede jeg min tandlæge, med at levere en informationspakke om "Apavabgesburger", så hun kunne finde ud af hvad, det var og hun lovede at hun ville kikke kort på den, inden hun brugte den til at tørre røv i.

Jeg har lagt en kopi ud her:
http://alodk.dk/artikler/Aspie_og_tandlaege1.odt

Jeg skal huske at takke de forskellige kilder og videncenter for autisme for den generelle beskrivelse. Der er links i dokumentet
Håber at andre kan bruge teksten. Hvis der er nogen der har ideer til forbedringer, så bare lav en bedre udgave og gør den tilgængelig her i forum, så kan brugerne(alle sammen :D )selv vælge hvilken udgave de kan lide.

Mvh
Anders

Hyperaktiv
Brugeravatar

Jeg har lige fundet noget "undervisningsmateriale" til tandlæger. :(

Hvis det er det her de får at vide, kan jeg godt forstå at der er kommunikatrionsproblemer.

http://arkiv.tandlaegebladet.dk/multime ... 05-376.pdf

Artiklen handler mest om Turettes, men asperger er nævnt:

Det ser ud til at tandlæger er ret gode psykologer:
Citat:
Formålet med artiklen er at gøre opmærksom på denne
ret almindelige, men noget oversete sygdom, der kan diagnostiseres
blot ved at se på patienten.

Vidste i at tandlægeskræk er en psykisk sygdom:
Citat:
angstsymptomer (fobier, herunder tandlægeskræk, panikangst
eller generaliseret angst),

Så efter at jeg er blevet boret i 2 timer, næsten uden bedøvelse, er det mig der er sindsyg og ikke tandlægen, der bliver ved med at bedøve 10 gange med noget der ikke virker. :D

Citat:
Alment – Disse børn bør altid behandles om morgenen, hvor
de er mest veloplagte og har lettest ved at sidde stille, undertrykke
tics, ritualer og urolig adfærd. Medicinen skal gives,
så den har maksimal virkning under besøget hos tandlægen.
Ved særlige problemer kan man tage kontakt til patientens
speciallæge.

Dette er dog rimeligt fornuftigt. set fra min vinkel.
Citat:
ADHD – Disse børn har store problemer med at få overblik
og sammenhæng i en situation, ikke mindst hvis den er
uvant. Børnene skal forberedes omhyggeligt til besøget hos
tandlægen, hvor alle faser forklares, evt. tegnes og gentages
flere gange, også under behandlingen

Det var bare det jeg ville sige
Hej :)

Hyperaktiv
Brugeravatar

Jeg har i øvrigt fået en e-mail fra klinikassistenten, hvor hun undskyldte for at have lagt hånden på min skulder ?!?!?

Jeg svarede at jeg vidste, at hun gjorde det i en god mening, uden at kende mine problemer og at hun ikke har gjort noget forkert. Det eneste, som jeg ikke forstår, er at det er assistenten der skal sige undskyld. Hun har været sød og rar, imens tandlægen... øh, har været tandlæge ;)

Det kan godt være at det første indlæg var lidt voldsomt i beskrivelsen, så jeg prøver lige at præcisere:
Jeg var tæt på at afbryde behandlingen og råbe en hel masse, meget højt, fordi det gjorde ondt og jeg var ved at gå i panik, men jeg er også i besidelse af ret meget selvkontrol, når det er nødvendigt, så derfor kunne jeg skubbe hånden væk med en rolig bevægelse.

Hvad angår sætningen:"Jeg truede med at give hende en informations-pakke" så er det en "kunstnerisk omskrivning af at jeg sagde i et truende tonefald:" Du får en informations-pakke om apbvsberger!"(kan ikke huske hvordan jeg stavede det). Det grinede vi begge af, men værre var det ikke. Vi vidste begge to, at jeg mente det at: "Du slipper ikke for den informations-pakke, som jeg gerne vil lave til dig."

Ja og det med at hun bruger teksten til at "tørre kaffe op" med, er formuleret anderledes i den oprindelige tekst, men skal, rigtig nok, forstås sådan, at jeg ikke forventer at hun bruger ret meget tid på at læse teksten, da den ikke kommer fra en "professionel kilde". Jeg syntes nu, at jeg har holdt min negativitet i et rimelig behersket sprog. Så skal du høre, når jeg bliver vred, Uha da da! :D

Teksten blev sendt på e-mail, så hun skal selv skrive den ud, for at kunne udføre handlingen i den fysiske verden. ;)

Jeg er ikke uvenner med min tandlæge, kun hendes bedøvelsesmiddel ;)

Jeg håber at det hjalp.

Edit: I dag fik jeg et andet bedøvelsesmiddel, som virkede(Articain), men tandlægen ville kun bruge det fordi de andre stoffer ikke virkede, da det er mistænkt for at skade nerverne permanent. 1 sprøjte til 1 times behandling, helt uden smerter.

Og Tandlægen sagde at hun havde læst min infopakke, så måske er der håb:)

Mvh.
Anders

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time