forum.alodk.dk

Forum for emner på min hjemmeside og andet af interesse.
Dato og tid er 21 nov 2017 23:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Hyperaktiv
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
I går så jeg tv-filmen om Temple Grandin på Sverigs TV1 og jeg er dybt imponeret.

Det er den bedste autisme-film jeg har set. Selv diverse dokumentar-film og portrætter har svært ved at nå dette niveau.

Filmen giver en fair og usentimental(bortset fra slutningen) beskrivelse af Temples ungdom og moderens kamp for at give hende et godt liv.

I mange scener får man et indblik i hvordan Temple ser verden og hvordan hun fordøjer sine indtryk visuelt.

Selvom filmen beskriver stærke følelser, som panikanfald, sker dette uden at hovedpersonen virker komisk eller irrationel, set med mine øjne.

Også herfra skal der lyde stor ros til Claire Danes, der spiller Temple, for have gjort et storslået forarbejde og levere en meget troværdig portratering af sit emne, i en sådan grad at det er svært for mig at huske hvordan hun ser ud, når hun er "sig selv". Nu kendte jeg ikke Temple som ung, men enkelte steder syntes jeg at "Temple"s ansigtsudtryk kommer til at ligne stive grimasser, der er øvet foran et spejl, men hvis det var sådan det så ud, skal jeg ikke brokke mig, kun sige at det nok er sådan det opfattes udefra, selvom det føles anderledes indefra.

Jeg skal også lige huske at sige, at jeg er imponeret over at den virkelige Temple har klaret sig igennem alle de svære år for, til sidst, at stå frem som et lysende eksempel på at autisme ikke betyder, at man er afskåret fra at være en værdifuld verdensborger.

Se mere om filmen her:
http://www.imdb.com/title/tt1278469/

og læs andres kommentarer her:
http://www.imdb.com/title/tt1278469/usercomments

Jeg syntes at denne film er en bedre introduktion til autisme end lange lister over "mærkelige" interesser og manglende sociale talenter. Den viser at Temple er et rigtigt menneske og ikke en parodi på et misfoster, som det desværre ofte ses i film og dokumentarer.

Mvh.
Anders

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time